ابقى على تواصل

بريد إلكتروني info.edt@uoz.edu.ly
هاتف 0021892000000

المنشورات العلمية

الرئيسية // المنشورات العلمية
نشأة علم الضبط وتطوره بين القديم والحديث
مقال في مجلة علمية

الملخص

 مما لا شكّ فيه أن الانشغال بعلمي الرسم والضبط القرآني فيه ثمراتٌ وفوائدُ، يعودُ نفعُها على الأمة بالخير، كيف لا، وهما علمان من العلوم التي تعني بكتاب الله- عزّ وجلّ- إذ من خلال هذين العلمين يُصانُ كلام الله- تبارك وتعالى- من التحريف والتبديل، ومن إنعام الله- سبحانه وتعالى- وفضله أن وفّق جُملةً من أهل الفضل في القديم والحديث لصون هذا الكتاب الخالد، وذلك بما بذلوه من جهود قيّمة في ضبط القرآن الكريم من خلال اختراع علمي الرّسم والضبط، وبذلك حُفظَ كلامُ الله من اللحن والتبديل والتغيير.

    ورغبة في إثراء المكتبة الإسلامية، وخدمة لكتاب الله- تبارك وتعالى- فوقع اختياري على موضوع: (نشأة علم الضبط وتطوره بين القديم والحديث) ، وقد بذلت في هذا البحث ما بوسعي، وكان من ضمن نتائجه أن علم الضبط مجاله رحب، فهو علم متوسع يجمع بين علم الرسم وعلم القراءات وعلم التجويد، وعلم اللغة، وعلم التفسير.. 

ضو مسعود طالب شبل، (12-2024)، اليئة الليبية للبحث العلمي: الجمعية الليبية للعلوم التربوية، 10

كلية التربية تيجي
مقال في مجلة علمية

مرض فقر الدم وتاثيرة علي مناطق الجبل الغربي

فتحي عثمان عمز الحاج، (08-2024)، جامعة غريان: مجلة القلم المبين، 16

The Effectiveness Of Using Audio Visual Aids in Teaching English vocabulary for students at Primary Stage
Master Thesis

Abstract 


This study investigated the impact of audio-visual aids on the learning of English vocabulary among primary school learners. Additionally, it examined teachers' perspectives regarding the utilization of these aids in teaching English vocabulary to English as a Foreign Language (EFL) learners at the primary level. An experimental research design was employed to gather quantitative data. The data collection involved a closed-ended questionnaire directed at 15 EFL teachers, as well as pretests and posttests administered to 50 students at Sana Almohidaly Primary School in Tiji City. The participants were divided into two groups: a control group, which received vocabulary instruction through traditional methods, and an experimental group, which was taught using audio-visual aids. The collected data were statistically analyzed using IBM SPSS software. The findings indicated that EFL teachers recognize the significance of incorporating audio-visual aids as a pedagogical tool for teaching vocabulary to sixth-grade students in primary schools. Furthermore, the results demonstrated that the achievement test scores of students in the experimental group were significantly higher than those of the control group.

This study contributes to the limited research on the importance of integrating various teaching aids within the Libyan EFL context. The findings underscore the necessity of employing audio-visual aids to enhance opportunities for both teachers and students to develop their digital literacy. Consequently, it is recommended that training sessions, workshops, and additional practice be implemented to increase EFL teachers' awareness of the benefits of utilizing diverse teaching aids in the instruction and learning of English vocabulary



Key words: Audio-Visual Aids - vocabulary-teaching vocabulary using aids-

Haneen Almabrouk Othman Alsayiq, (08-2024), acdemia. edu: جامعة الزنتان,

جهود العلامة أحمد القطعاني في إثراء المدرسة الصوفية الحديثة في ليبيا من خلال إسهاماته العلمية وتأسيسه لمجلة الأسوة الحسنة في الفترة 1998 حتى2011م
مقال في مجلة علمية

ملخص

ظهر التصوّف مع بداية القرن الثالث الهجري، وذلك من خلال ظهور بعض الزُّهاد والنّساك، ثم تطوّر أموره، وظهر له أعلام وأنصار، وتكونت المدارس الصوفية، وتعددت هذه المدارس وتنوعت أفكارها وطرائقها، وتشعّبت نظرات المنتسبين إلى الطريقة الصوفية، وانقسم الناس في ذلك إلى أقسام، فمنهم المتتبع، ومنهم المبتدع، ولقد استمر التصوف إلى وقتنا الحاضر، بطرائقه المختلفة، وهذه الدراسة جاءت لتبيّن طريقة علم من أعلام إحدى تلك الطرائق الصوفية، حيث تمحورت مشكلةُ البحث حول التساؤل عن مفهوم الصوفية عند القطعاني، وماذا قدّم للمدرسة الصوفية الحديثة، حيث تأتي أهميةُ هذه الدراسة كونها تخوض في قضية مدرسة من المدارس الصوفية الحديثة، وإسهاماتها من خلال دراسة طريقة عالم من علماء العصر الحديث، مُعتمدة على المنهج التحليلي القائم على المنهج الاستقرائي في تتبع منهج هذا العالم، وكان من أبرز نتائجها أن القطعاني رحمه الله لم يقف عند حدّ معين، بل كان عطاؤه وافراً كماء منهمر ينساب في كل ربوع ليبيا ليسقي جذور التاريخ بما اكتسبه من علوم ومعارف في هذا المضمار.

ضو مسعود طالب شبل، (07-2024)، الأكاديمية فرع مصراتة: مجلة البحوث الأكاديمية، 28

(الخطاب الديني ودوره في الدفع بالمقاومة ضد الاستعمار الإيطالي في فزان)
مقال في مجلة علمية

  تُعدّ منطقة فزّان منطقةً تاريخيةً، لها ماضٍ مجيدٌ، وتاريخٌ حافلٌ بالفتوحات الإسلامية والجهاد ضدّ الغزاة قديما وحديثا، وهي إقليمٌ من أقاليم ليبيا، تضمّ العديد من المُدن والقرى، يغلبُ على أهلها البداوة، ويقطنُها قبائلُ متفرّقةٌ من أبناء هذا الوطن، كان لها النصيبُ الأوفرُ من المقاومة والجهاد ضدّ الاستعمار الفرنسي، والاستعمار الإيطالي، ولقد لعب الخطابُ الديني فيها دورا بارزا في تنشيط حركة المقاومة ضد المستعمر، وذلك من خلال تحفيز المجاهدين في المساجد والزوايا العلمية، وغيرها من المراكز الحيوية، وفي هذا البحث تم الحديثُ عن منطقة فزّان وعن أهم أبرز الزوايا فيها، التي كان لها طابعٌ خاصٌّ في حركة الجهاد، كما تم الحديث عن دور الخطاب الديني في دفع المقاومة، مع ذكر نماذج من الواقع في خلال وجود الاحتلال الإيطالي في المنطقة، وكان من بين نتائج هذا البحث أن للزوايا دورًا كبيرًا في تثبيت المجاهدين ورفع هممهم، للتصدِّي للعدوّ الغاشم، وذلك بترغيبهم فيما عند الله من الثواب العظيم، الأمر الذي زاد من قُوّتهم وحماسهم للجهاد.

ضو مسعود طالب شبل، (03-2024)، مجلة القرطاس: مجلة القرطاس، 0

مفهوم الكتابة في السياق القرآني
مقال في مجلة علمية

   الحمدُ لله ربّ العالمين، والصلاة والسلام على أشرفِ الأنبياء والمُرسلين، نبيّنا محمّد وعلى آله وأصحابه أجمعين.

      أمّا بعد ، تُعدُّ الكتابةُ أداة للقراءة اللُّغات المُختلفة، وهي إحدى مهارات اللُّغة العربية، وهي عملية عقلية يقوم الكاتب فيها بتوليد الأفكار وصياغتها وتنظيمها، ثم وضعها بالصورة النهائية على الورق، ومعبرة عمّا يجول في خاطر الإنسان من شعورٍ مُختلف، فكُلّما رأى الإنسانُ أشياءً تُثيرُ إحساسه، فتدخلُ للدهن بصورة تلقائية ، ومن ثمّ يقومُ الدهن بتحليل هذه المعلومات عن طريق عمليات مُختلفة ،ومُعالجتها، ثُمّ تظهرُ هذه المعلومات في جُملٍ ،وتراكيب مُختلفة يُمكنُ كتابتُها وقراءتُها. ومن هنا تطرقت إلى مفهوم الكتابة في السياق القرآني ودلالته في الآيات القرآنية، والأحاديث النبوية.

ضو مسعود طالب شبل، (07-2023)، جامعة غريان: مجلة القلم المبين، 2

The impact of big five personality trait in predicting student academic performance
Journal Article

Purpose

The study aims to propose a predictive model that combines personality and demographic factors to predict student academic performance (SAP). This research study works on understanding, enhancing and applying techniques to enhance the prediction of SAP.

Design/methodology/approach

The authors gathered information from 305 university students from Al-Zintan University Libya. The study uses a survey questionnaire to collect data on essential variables. The purpose of the questionnaire is to discover variables that affect students' academic performance. The survey questionnaire has 44 closed questions with Likert scale designs that were distributed to a variety of college students at the start of the first semester of 2022. It includes questions about demographics, personality, employment and institutional aspects. The authors proposed a predictive model to identify the main fundamental components, consisting of one dependent variable (SAP) and five independent constructs. The suggested model is tested using partial least squares (PLS) and structural equation modeling (SEM), which perform better than covariance-based structural equation modeling (CB-SEM). PLS-SEM performs well with smaller sample sizes, even for complicated models.

Findings

The study results show that the proposed model accurately predicted the student's academic performance. The personality trait variables are a key factor that determines the actual student's academic performance. The student's academic performance is significantly impacted by each variable in the personality trait variables as well.

Originality/value

The process of validating research was done empirically through the accuracy and efficiency of model performance. The study differs from previous studies in that it accumulated a wide range of factors from different dimensions, including student demographics and personality trait factors. The authors developed a structural equation model to predict students' academic performance.

FATHI SAID EMHEMED SHANINAH, Mohd Halim Mohd Noor, (07-2023), Journal of Applied Research in Higher Education: Emerald Publishing, 2

معوقات استخدام شبكة الإنترنت في البحث العلمي لدى أعضــاء هيئة التدريس
مقال في مؤتمر علمي

تهدف هذه الدراسة الى التعرف على واقع استخدم شبكة الانترنت لدى اعضاء هيئة التدريس، بكليتي التربية تيجي بجامعة الزنتان وتقنية المعلومات بجامعة الزاوية في البحث العلمي، والمعوقات التي تواجه الاستاذ الجامعي عند استخدامه لشبكة الانترنت في مجال بحثه العلمي. استخدم الباحثان في هذه الدراسة منهجية التحليل الوصفي حيث تألفت عينة الدراسة من (30) عضو هيئة تدريس وقع اختيارهم بطريقة عشوائية من أساتذة الكليتين من الذين يحملون درجة الدكتوراه والماجستير والقائمون بالتدريس في الفصل الدراسي الخريف للعام الجامعي2019-2020م، وقد تم توزيعهم تبعاً لمتغيرات الجنس والتخصص، قام الباحثان ببناء اداة الدراسة وهي استبانة تقيس معوقات استخدام شبكة الانترنت في البحث العلمي لدى اعضاء هيئة التدريس. تم استخدم البرنامج الاحصائي SPSS لتحليل البيانات، وتوصلت الدراسة الى النتائج الآتية: إن إدراك اعضاء هيئة التدريس لأهمية الانترنت في البحث العلمي يرتفع في التخصصات العلمية، والادبية، والتربوية، ويقل بنسبة 50% في التخصصات الاجتماعية، وإن أعضاء هيئة التدريس في التخصصات العلمية هم أكثر الأعضاء الذين يستنفذون الوقت لاستخدام الانترنت خلال الاسبوع، ثم تليهم التخصصات الادبية. كما اوضحت النتائج أن هناك تفاوت بين افراد العينة حسب تخصصاتهم العلمية من حيث مدى ثقتهم بصحة المعلومات التي يتحصلون عليها من شبكة الانترنت.

This study aims to investigate the internet usage and the obstacles facing the university lecturers when using the Internet in the field of scientific research. It has been conducted at the Tiji Faculty of Education, Al-Zintan University and at the Faculty of Information Technology, University of Zawia. The researchers used descriptive analysis methodology. The participants of this study were 30 university lecturers who were randomly selected from PhD or master's holders. They were performing teaching in fall 2019-2020. Gender and specialization were the variables that have been investigated. For data collection, the researchers utilized a questionnaire that measures the obstacles in using Internet in scientific research. The study employed SPSS statistical program to analyze the data. Results showed that the use of internet among lecturers of scientific research and educational disciplines were high compared to usage of internet by social disciplines where it is decreased by 50%. The results also showed that: There was a discrepancy among the participants according to their scientific specializations.


فتحي سعيد شنينة، عمرو سالم أحمد دحنس، (02-2022)، جامعة الزاوية: المجلة الدولية للعلوم والتقنية International Science and Technology Journal، 19

EFL Students’ Attitudes towards the Effect of Note Taking Strategies on Academic Achievement: The Case of Libyan Undergraduate Students.
Journal Article

APSTRACT

 The present study investigated EFL Libyan undergraduate students’ attitude towards effect of note taking strategies on academic achievement. The study also explored whether there is a significant difference in students’ attitude towards effect of note taking strategies on academic achievement regarding to gender. A total of 80 participants were all EFL undergraduate students from Tripoli University. The data were collected by a questionnaire and analyzed statistically by SPSS Program. The findings indicated that the participants showed positive attitudes towards the benefit of note taking strategies on academic achievement i.e. note taking helps to improve academic achievement. It was also found that there is not a statistically significant difference in students’ attitude towards the effect of note taking strategies on academic achievement due to gender. In the light of above results, some recommendations are finally provided for teachers and students to consider. Key words: note taking strategies, academic achievement, attitude, gender.

ABDUNNASER Elmaawi HNIAN SHNENA, (11-2020), مجلة الجبل للعلوم التطبيقية والانسانية: مجلة الجبل للعلوم التطبيقية والانسانية, 6

https://e-space.mmu.ac.uk/620466/
PhD Thesis

Abstract

This study examines the impact of the teachability of vocabulary learning strategies (VLSs) on Libyan EFL teachers and students at university level. It investigates the extent to which instructing language teachers in how to integrate strategic intervention into regular classes impacts upon teachers’ and students’ use, promotion of the use, and perceptions of usefulness of vocabulary learning strategies. The empirical research in this area has been very limited, and the vast majority of studies have centred around examining the influence of strategy instruction on language learners’ achievements. Bearing this in mind, the present study provides an exciting opportunity to advance knowledge of the impact of direct teaching of VLSs on EFL teachers and students alike. The findings make an important contribution to literature in the field of vocabulary learning and teaching. The study recruited 109 participants, including 13 EFL teachers from two different university levels (Year 1 and 2) and two English language faculties at the Al-jabal Al-gharbi University in the cities of Tiji and Badr. The aims were 1) to identify the current situation in terms of VLSs known, promoted or used, 2) to design a strategy training programme for teachers and students, and 3) to trial and evaluate the effectiveness of the training programme on students’ and teachers’ use, promotion, and adoption of learning strategies. To achieve the research aims, three studies were carried out and two phases of training arranged. Teachers were targeted in the first phase, which was administered by the researcher and ran for a 2-week period, with students targeted in the second phase, which was carried out by trainee teachers, with the researcher’s guidance, for 10 weeks. Data for this research were collected using a multi-method approach in the form of VLS questionnaires, semi-structured interviews, observations, and an evaluation form. The quantitative and qualitative data obtained from the instruments were triangulated to allow for a more comprehensive understanding, as well as to render reliable conclusions. Microsoft Office Excel programmes, SPSS (Statistical Package for the Social Science), and a qualitative content analysis were used to analyse the data gathered. The results of the study reveal that the training had a positive impact on both the teachers’ and students’ attitudes, perceptions and adoption of VLSs. What is more, teachers and students showed an increased awareness of using/promoting the use of learning strategies even when the training had finished, which in turn indicates that the impact of VLS training has been durable.

WARDA ALI SALEM RASHED, (05-2018), Manchester Metropolitan University: e-space,